Er is ingezet op bewustwording van inwoners door middel van het mobiele media lab van politie (thema nep webshops), de organisatie van een seniorenmarkt incusief lezing van een deskundige, via een game die kinderen onder de 12 jaar bewust maakt van de gevaren op het internet en tot slot zijn er meerdere online campagnes en berichten uitgebracht die inspeelden op de actualiteit van digitale criminaliteit.
In verband met het aantreffen van drugs in woningen/panden zijn er 3 lasten onder dwangsom opgelegd, 4 waarschuwingen voor het sluiten van een woning opgelegd en zijn er 6 woningen en 1 pand gesloten. In het kader van openbare orde verstoringen in verband met vuurwerkbommen gericht op gebouwen, zijn er 6 woningen en 1 pand gesloten.
Wegens de vele incidenten in 2023 en de structurele last hiervan op de huidige bezetting, is het niet gelukt om alle gestelde ambities uit het JUP 2023 te realiseren. De gemeente groeit gestaag en daarmee ook de complexiteit van veiligheidsvraagstukken. Het is gebleken dat de huidige capaciteit niet toereikend is om naast de aanpak van acute openbare orde en veiligheidsproblematiek op alle beleidsthema’s een duurzame (strategische) aanpak te ontwikkelen.
Ondermijning:
•medewerkers van de buitendienst hebben voorlichting gehad over wat ondermijning is en hoe zij signalen kunnen herkennen. 113 collega’s hebben deze voorlichting gehad
•er is op intranet een oproep geplaatst aan alle medewerkers van de gemeente om mee te gaan naar een realistisch nagemaakt synthetisch drugslab (Ceon). Tijdens dit bezoek werden zij geïnformeerd over de gevaren van een synthetisch drugslab en wat je moet doen als je het aantreft
•Het anoniem melden bij M. is onder de aandacht gebracht door middel van een lokale campagne. Hierop volgend hebben 114 professionals (burgerzaken, vastgoed en sociaal domein) en raadsleden een training gevolgd. In het kader van een groter bereik voor de inwoners zijn ook berichten op sociale media geplaatst.
Er zijn in totaal 5 integrale actiedagen op bedrijfspanden in Purmerend en de Beemster uitgevoerd, waarbij in totaal 140 panden zijn gecontroleerd. Dit gebeurde in samenwerking met politie, douane, veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland, Liander en de omgevingsdienst IJmond. Deze controles leverden het volgende op: 2 druggerelateerde vondsten, activiteiten in strijd met het bestemmingsplan, onrechtmatige bewoning, brandonveilige situaties en diverse milieu- en bouwovertredingen.
Er is in 2023 veel tijd besteed aan het opstellen van het Terrassenbeleid. Hierdoor was er geen capaciteit meer over om de inzet van testkopers te begeleiden en of uit te voeren. In 2024 wordt hier weer op ingezet.
In 2023 is er op het gebied van samenwerking met interne- en externe partners minimaal ingezet op het vergroten van bewustwording van de gezondheidsrisico’s van alcoholgebruik . Wel subsidieert de gemeente 5 minuten extra overlegtijd voor de schoolarts om met 10-jarige kinderen te praten over de risico’s van alcohol. Daarnaast worden er preventielessen op het onderwijs georganiseerd en is er jaarlijks de IkPas-campagne. Zie voor meer informatie ook de raadsmemo met registratienummer 1589842.
Het wijkgericht werken, met betrokkenheid van inwoners en ondernemers, blijft een doorlopende actie. Er zijn open spreekuren en aanloopmomenten in de wijken georganiseerd. In het kader van wijkgericht werken is onder meer aandacht besteed aan de volgende activiteiten: afvaldumpingen en projectmatige controles op verkeerveiligheidssituaties, zoals (brom)fietsen waar dit niet is toegestaan, parkeren rond scholen en rijden in strijd met geslotenverklaringen. Daarnaast is het hondenbeleid geëvalueerd. De uitkomsten van deze evaluatie worden nu op projectbasis verder uitgewerkt door een externe partij waarbij interne partners, maar ook inwoners en ondernemers betrokken worden.
De samenwerking tussen de handhavers, jeugdboa's, politie en andere partners (Spurd, Clup, wijkmanagers, team Veiligheid etc.) is verder geïntensiveerd. Dit is bijvoorbeeld zeer effectief toegepast bij de jaarlijkse kermissen, waardoor deze zonder incidenten hebben plaatsgevonden.
Ook in 2023 hebben we weer veel MOR-meldingen ontvangen. De meeste meldingen gaan over parkeerproblemen, (fiets)wrakken en afvaldumpingen. Uit de MOR-meldingen is een schat aan informatie te halen. Door de MOR-meldingen op een kaart te tonen, kunnen bijvoorbeeld de hotspots in beeld worden gebracht, zodat niet alleen reactief maar ook preventief kan worden opgetreden om kleine ergernissen in de wijken tegen te gaan. Deze kaart is nog in ontwikkeling. Verder werken we voornamelijk informatiegestuurd door eigen onderzoek en raadplegen van 70 informatiebestanden. We zetten extra in op bepaalde locaties waar veel meldingen over afkomstig zijn. Daarnaast is er een start gemaakt met het aankopen en inrichten van een informatiesysteem die er voor gaat zorgen dat we meer informatie gestuurd gaan werken. De oplevering zal in 2024 plaatsvinden.
Er is toezicht gehouden op afgegeven bouwvergunningen, APV en bijzondere wetten. Ook zijn er controles uitgevoerd bij meerdere bedrijven en verenigingen met betrekking tot de Alcoholwet en indien nodig is er gecontroleerd op afgegeven evenementenvergunningen.
Er zijn integrale controles uitgevoerd op bedrijventerreinen. Illegale bewoning is bij deze controles meegenomen. Bij geconstateerde overtredingen is handhavend opgetreden.
Het cameratoezicht wordt zoals gewoonlijk ingezet. Iedere vrijdag- en zaterdagnacht wordt het cameratoezicht live bekeken. Daarnaast zijn bij enkele evenementen ook camera’s ingezet.
Er is gecontroleerd op parkeerregulering (betaald parkeren en vergunningen) en op parkeergedrag in de wijken. Met betrekking tot betaald parkeren is nauw samengewerkt tussen verschillende disciplines binnen de gemeente (parkeerregisseur, beheerders parkeerautomaten, team Belasting en ICT).
Voor medewerkers van de gemeenten in Zaanstreek-Waterland is 2 keer een training georganiseerd over het herkennen van signalen van mensenhandel. Ook is de e-learning BUIT (gaat over het herkennen van signalen van criminele en seksuele uitbuiting van jongeren) aan medewerkers van WMO en Loket Jeugd aangeboden. Daarnaast is er samenwerking met de zorgcoördinator mensenhandel van HvO Querido die helpen bij de verbetering van de opvang en hulpverlening aan slachtoffers mensenhandel. Zij participeren in dit kader ook op aanvraag bij prostitutiecontroles..
Het verbindingsnetwerk is tweemaal bijeengekomen. Het doel hiervan is om inwoners met verschillende culturele- en religieuze achtergronden met elkaar te verbinden, de onderlinge cohesie te versterken en sociaal/maatschappelijke initiatieven tot stand te brengen.