PGR12 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 primitief | Begroting 2023 bijgesteld | Realisatie 2023 | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | -27.398 | -26.959 | -29.514 | -30.147 | -633 |
Baten | 568 | 225 | 299 | 617 | 317 |
Saldo | -26.829 | -26.734 | -29.215 | -29.530 | -315 |
Het financieel overzicht Overhead heeft per saldo een nadelige afwijking van € 315.000.
Dit komt door € 633.000 hogere lasten en € 317.000 hogere baten. De belangrijkste verschillen worden hieronder toegelicht.
BV121 Overhead | Lasten | Baten |
---|---|---|
Hogere doorbelasting overhead | ||
Er is meer inzet gepleegd op werken voor investeringen en grondexploitaties. Daardoor is er € 250.000 meer doorbelast en dat is een voordeel voor het overzicht overhead. | 250 | |
Hogere uwv- uitkeringen | ||
In 2023 zijn veel ondersteunende teams geconfronteerd met zieke medewerkers en zwangerschappen. Door het UWV wordt een deel van deze kosten gecompenseerd. Deze ontvangsten waren niet begroot. | 290 | |
Overhead t.b.v. specifieke uitkeringen | ||
Bij het opmaken van de Najaarsnota is rekening gehouden met een doorbelasting van de overhead aan specifieke uitkeringen. Het blijkt echter niet toegestaan dit door te belasten, het is verplicht deze kosten te verantwoorden op het overzicht Overhead. Hierdoor blijven de lasten volledig verantwoord op het overzicht Overhead. De overhead aan de specifieke uitkeringen Oekraïne, Toeslagenaffaire, IZA, GALA en Energiearmoede bedraagt € 948.000. Programma 2 heeft daardoor een voordeel van € 948.000, want daar waren de kosten geraamd. Omdat de kosten wel gedeclareerd mogen worden op de specifieke uitkeringen zijn de baten op programma 2 € 948.000 hoger dan de lasten. Dit voordeel op programma 2 heft het nadeel op het overzicht overhead op. Per saldo is dit budgettair neutraal in de jaarrekening. | -948 | |
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan €100.000 | 65 | 27 |
Totaal | -633 | 317 |
In het overzicht Overhead zijn geen reserves.
Doel en voeding: Medewerkers kunnen vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren sparen. Met dit 'verlofsparen' kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning en het gemeentelijke vitaliteitsbeeld. Uitgangspunt voor het vormen van de voorziening is dat het saldo van de bovenwettelijke uren per medewerker, die de standaard rechten (van 5 jaar) overschrijden worden opgenomen. Aangezien er bij verlofsparen sprake is van arbeidskostengerelateerde verplichtingen die een niet voorspelbare opbouw en daarmee ook onvoorspelbare afbouw kennen, dient hier conform het BBV een voorziening voor gevormd te worden. Ultimo 2023 bedraagt de voorziening € 814.000.
Er zijn geen afwijkingen op de investeringen in het overzicht overhead.
PGR13 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 primitief | Begroting 2023 bijgesteld | Realisatie 2023 | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 131 | -0 | 145 | 149 | 4 |
Saldo | 131 | -0 | 145 | 149 | 4 |
Door een wetswijziging zijn vanaf 2016 bepaalde activiteiten van de gemeente belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting (Vpb). In 2022 is tussen de gemeente en de Belastingdienst overeenstemming bereikt over de te hanteren openingsbalans voor de vennootschapsbelasting. De openingsbalans is de basis voor de berekening van de fiscale winst waarover jaarlijks belasting moet worden betaald. Op dit moment gaat het om drie activiteiten die belastingplichtig zijn. De aangiften vennootschapsbelasting zijn tot en met de aangifte over boekjaar 2022 verwerkt in de exploitatie.
PGR14 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 primitief | Begroting 2023 bijgesteld | Realisatie 2023 | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | - | -50 | - | - | - |
Saldo | - | -50 | - | - | - |
De post onvoorzien is uitsluitend bedoeld voor dekking van onvoorziene lasten en mag alleen met toestemming van de raad worden aangesproken. Dit onderdeel maakt deel uit van de paragraaf weerstandscapaciteit.