In de paragraaf lokale heffingen vindt de verantwoording plaats van de realisatie van het beleid en de financiën van de lokale heffingen 2022. In 2022 zijn de gemeenten Purmerend en Beemster gefuseerd en zijn er harmonisatie afspraken gemaakt voor de lokale heffingen. Deze afspraken zijn na besluitvorming in november 2021 verwerkt in de begroting. Ook zijn de tariefvoorstellen verwerkt in vernieuwde en geharmoniseerde verordeningen. De wijzigingen in de lokale heffingen luidde:
de opbrengst OZB woningen structureel af te ramen zodat de tarieven 2022 OZB in Purmerend niet zouden stijgen als gevolg van de fusie.
de invoering van een tarief voor eenpersoonshuishoudens en een tarief voor meerpersoonshuishoudens voor de afvalstoffenheffing in de nieuwe gemeente waarbij het tarief voor eenpersoonshuishoudens 80% is van het tarief voor meerpersoonshuishoudens.
de invoering van een eigenarentarief voor de rioolheffing in combinatie met een grootverbruikersheffing vanaf 300 m3 watergebruik met een tarief van 75% van het eigenarentarief per eenheid van 300 m3 watergebruik.
een wijziging in de samengevoegde kostenopbouw rioolheffing en afvalstoffenheffing.
de invoering van hondenbelasting voor de hele gemeente met een vrijstelling voor het bezit van honden buiten de bebouwde kom inclusief deze opbrengst te koppelen aan de uitgaven hondenbeleid.
Voor de toeristenbelasting het tarief van de Beemster te hanteren plus de hiervoor geldende CPI index.
Bij de invoering van precariobelasting is de Beemster bij de tarifering onder ‘overig Purmerend’ gebracht.
In het overzicht algemene dekkingsmiddelen vindt u een nadere financiele onderbouwing van de lokale heffingen.
In onderstaande tabellen staat inzichtelijk welk percentage kostendekkendheid in de bijgestelde begroting was geraamd en in de rekening is gerealiseerd.
Bedrag in € | Primitieve begroting 2022 | Bijgestelde begroting 2022 | Rekening |
---|---|---|---|
Lasten | 12.589.590 | 11.560.448 | 11.103.915 |
Btw | 1.385.340 | 1.385.340 | 1.153.110 |
Overhead | 2.093.796 | 2.041.453 | 2.216.127 |
Totaal lasten | 16.068.726 | 14.987.241 | 14.473.152 |
Baten | 15.843.726 | 15.833.279 | 15.673.049 |
Saldo | 225.000 | -846.038 | -1.199.897 |
Corona effect (dekking algemene reserve) | - | - | - |
Onttrekking voorziening afvalstoffenheffing (tarief 2022) | -225.000 | -225.000 | -225.000 |
Dotatie voorziening afvalstoffenheffing (jaarrekening 2022) | - | 1.071.038 | 1.424.897 |
Kostendekkendheid | - | - | - |
Kostendekkendheid in % | 100% | 100% | 100% |
In de berekening van het tarief afvalstoffenheffing hielden we rekening met € 1,4 miljoen btw op de kosten van inzameling. De doorgerekende overhead betrof 54% van de loonkosten van het product afvalverwijdering. De overhead en de BTW zijn op werkelijke kosten nagecalculeerd. Per jaareinde 2021 was € 874.101 beschikbaar in de voorziening afvalstoffenheffing. Hiervan is in 2022 € 225.000 onttrokken voor het tarief afvalstoffenheffing 2022. In 2022 is in totaal € 1.424.897 aan de voorziening afvalstoffenheffing toegevoegd. Het saldo van de voorziening afvalstoffenheffing bedraagt ultimo 2022 € 2.073.998. Van het saldo van de voorziening ultimo 2022 is € 1.190.000 betrokken bij de tariefstelling van de afvalstoffenheffing 2023-2026 (2023 € 140.000, 2024 € 320.000, 2025 € 450.000 en 2026 € 280.000). De overige ruimte wordt in de voorziening aangehouden om mogelijke tegenvallers binnen afvalbeheer op te kunnen vangen. Het tarief van de afvalstoffenheffing 2022 is volledig kostendekkend.
Bedrag in € | Primitieve begroting 2022 | Bijgestelde begroting 2022 | Rekening |
---|---|---|---|
Lasten | 6.732.296 | 6.536.699 | 6.472.918 |
Btw | 824.230 | 824.230 | 861.756 |
Overhead | 1.114.861 | 1.170.815 | 1.172.285 |
Totaal lasten | 8.671.387 | 8.531.744 | 8.506.959 |
Baten | 9.025.334 | 8.718.076 | 8.564.910 |
Saldo | -353.947 | -186.332 | -57.951 |
Onttrekking voorziening gemeentelijke watertaken | - | - | - |
Dotatie voorziening gemeentelijke watertaken | 353.947 | 186.332 | 57.951 |
Kostendekkendheid | - | - | - |
Kostendekkendheid in % | 100% | 100% | 100% |
In de berekening van het tarief rioolheffing hielden we rekening met € 0,8 miljoen extra dekking door btw die we aan inwoners doorrekenen. De doorgerekende overhead betrof 54% van de loonkosten van het product riolering. In 2021 was € 2.501.440 beschikbaar in de voorziening gemeentelijke watertaken. De overhead en de BTW zijn op werkelijke kosten nagecalculeerd. Als gevolg van het resultaat op het product riolering is in 2022 per saldo € 57.951 toegevoegd aan de voorziening gemeentelijke watertaken. Het saldo van de voorziening bedraagt ultimo 2022 € 2.559.391.Van het saldo van de voorziening ultimo 2022 is € 2.335.000 betrokken bij de tariefstelling van de rioolheffing 2023-2026 (2023 € 616.000, 2024 € 629.000, 2025 € 640.000 en 2026 € 450.000). Het tarief van de rioolheffing 2022 is volledig kostendekkend.
Bedrag in € | Primitieve begroting 2022 | Bijgestelde begroting 2022 | Rekening |
---|---|---|---|
Leges omgevingsvergunningen: | |||
Lasten | -2.926.906 | -2.926.906 | -2.833.869 |
Baten | 2.926.906 | -2.926.906 | 2.840.304 |
Saldo | nihil | nihil | 6.435 |
Kostendekkendheid in % | 100% | 100%. | 100% |
Leges lijkbezorgingsrechten | |||
Lasten | -829.164 | -829.164 | -730.383 |
Baten | 808.724 | 808.724 | 737.949 |
Saldo | -20.440 | -20.440 | 7.566 |
Kostendekkendheid in % | 97,5% | 97,5% | 101% |
Marktgelden: | |||
Lasten | -255.515 | -253.567 | -172.237 |
Baten | 120.853 | 120.853 | 102.890 |
Saldo | -134.662 | -132.714 | -69.347 |
Kostendekkendheid in % | 47% | 48% | 60% |
Dit zijn de vergoedingen voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning voor de bouw van een woning, een bedrijfspand, het kappen van een boom, slopen van een pand, mogen afwijken van een bestemmingsplan etc, dit noemen wij Wabo-leges naar de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. We mogen op totaalniveau van de legesverordening geen ‘winst’ maken. De kosten (incl. de werkelijke overheadkosten) moeten worden gedekt uit de heffing. In 2022 zijn de inkomsten en uitgaven 3% achtergebleven op de begroting.
Lijkbezorgingsrechten worden onder meer geheven voor het gebruik van de aula, het begraven van stoffelijke overschotten en het bijzetten van asbussen in de urnenmuur. Purmerend streeft hierbij naar kostendekkende tarieven, waarin rekening is gehouden met de kosten van het onderhoud van de gemeentelijke begraafplaatsen. In 2022 zijn de voorzieningen voor het onderhoud van de begraafrechten Beemster en Purmerend geharmoniseerd en geactualiseerd. Hierbij zijn de meerjarig afgekochte begraafrechten en afkoopsommen voor het onderhoud geëgaliseerd. Hierbij valt een evenredig deel van de afgekochte termijnen vrij uit de inkomsten van grafrechten en vormen de afgekochte begraafrechten, grafhuur en grafonderhoud de toevoeging aan de voorziening. Door het toepassen van een correctie op de voorziening is de kostendekkenheid iets hoger dan 100%.
Marktgelden worden geheven op zowel reguliere weekmarkten als incidentele marktdagen en bestaan uit tarieven voor het plaatsen van marktkramen en het parkeren bij markten. De marktgelden zijn niet kostendekkend voor Purmerend. Een concrete invulling voor de marktmeester heeft nog niet plaatsgevonden in 2022, waardoor de lasten achterblijven.
Soort | Primitieve | Bijgestelde begroting 2022 | Rekening |
---|---|---|---|
Onroerende zaakbelasting (OZB): | |||
-Gebruikers (alleen bedrijven) | 2.534.069 | 2.534.069 | 2.471.678 |
-Eigenaren | 14.695.924 | 14.695.924 | 14.618.329 |
Belasting op roerende woon- en bedrijfsruimten (RWB) | 19.443 | 19.443 | 25.468 |
Afvalstoffenheffing | 14.566.450 | 14.176.660 | 14.172.739 |
Leges omgevingsvergunningen | 2.927.000 | 2.926.906 | 2.840.304 |
Reinigingsrecht | 80.000 | 80.246 | 80.684 |
Rioolheffing | 8.713.515 | 8.713.515 | 8.564.910 |
Marktgelden | 120.957 | 120.957 | 102.890 |
Lijkbezorgingsrechten | 438.000 | 808.724 | 737.949 |
Parkeerbelastingen | 3.240.302 | 3.084.768 | 3.095.440 |
Precariobelasting | 239.294 | 119.294 | 229.483 |
Hondenbelasting | 473.784 | 473.784 | 457.280 |
Reclamebelasting | 150.000 | 150.000 | 120.051 |
Toeristenbelasting | 148.375 | 73.375 | 30.840 |
BedrijvenInvesteringsZones (BIZ) | 83.425 | 83.425 | 85.400 |
Overige leges (o.a. burgerlijke stand, GBA, woonzaken, APV) | 1.361.527 | 1.361.527 | 2.078.578 |
Totaal lokale heffingen | 49.792.065 | 49.422.617 | 49.712.023 |
De heffing en inning hebben plaatsgevonden overeenkomstig het vastgestelde beleid.
In 2022 zijn er 7.223 naheffingsaanslagen opgelegd (2021: 7.267 naheffingsaanslagen) omdat op het moment van de controle er geen of onvoldoende parkeergeld betaald was. Er zijn 1.546 bezwaarschriften ingediend (2021: 1.192 bezwaarschriften). In 70% van de gevallen is het bezwaar gegrond verklaard (2021: ook 70%) . Met name de bezwaren waarbij parkeergeld betaald is met behulp van de smartphone leidt in de meeste gevallen tot toekenning van de bezwaarschriften. Achteraf blijkt dan parkeergeld te zijn betaald, maar heeft de parkeerder een vergissing gemaakt bij het aanmelden van het juiste kenteken met de smartphone. Op grond van jurisprudentie is het in die situaties nodig het bezwaar toe te kennen omdat er parkeerbelasting betaald is. De verwachting is dat de Stadhuisparkeergarage 1 juli 2023 wordt opgeleverd. In april 2022 heeft de gemeenteraad het voorstel ‘flankerende maatregelen’ vastgesteld. De ‘flankerende maatregelen’ zijn bedoeld om de garage aantrekkelijker te maken voor bezoekers aan de binnenstad en zijn::
Het uurtarief in de parkeergarages (Claxonate en stadhuisplein) wordt verhoogd van € 1,60 maar € 1,80, voor de Stadhuispleingarage komt een dagkaart à € 7,50 beschikbaar en een maandabonnement voor € 85
De tarieven in de zone ‘centrum’ voor straatparkeren worden verhoogd van € 2,50 naar € 2,85
De tarieven in de overige zones worden verhoogd van € 1,00 naar € 1,35
De reguleringstijden in de aanloopstraten rondom de stadhuispleingarage worden verlengd van 18.00 naar 21.00 op ma t/m do en zaterdag (vrijdag was dit al 21.00)
De dagkaart van € 2,00 (o.a. Schapenmarkt, Kanaalstraat, terreinen Stationsweg) wordt afgeschaft
Er komt een speciale vergunning voor werknemers om tegen gereduceerd tarief (voorgesteld wordt € 105/kwartaal) te parkeren op een van de terreinen in de buurt van de binnenstad (voorlopig het Stationswegterrein bruggetje)
Het parkeerterrein achterzijde Stadhuis blijft toegankelijk voor betalende bezoekers, met uitzondering van de plaatsen voor gemeentevoertuigen. (dit was een tijdelijke regeling, die zou aflopen na opening garage).
Over 2022 zijn er in verband met COVID-19 over de periode 1 januari tot 1 juli geen aanslagen precariobelasting opgelegd voor terrassen en voor uitstallingen bij winkels. De opbrengst precario is hierdoor in de begroting met € 95.000 verlaagd. Deze € 95.000 is echter weer gecompenseerd door de extra precario opbrengst van € 110.0000 als gevolg van de diverse bouwprojecten in Purmerend.
Bij toeristenbelasting is de hoogte van de verschuldigde toeristenbelasting altijd pas bekend na afloop van het kalenderjaar. De heffing vindt plaats in het eerste kwartaal van het volgende jaar. In de kolom 2022 staat de verwachte opbrengst voor 2022. Hier is rekening gehouden dat de opbrengsten zijn achtergebleven door de ontwikkelingen bij BurgGolf Golfresort de Purmer (opvang vluchtelingen Oekranïe) en Van der Valk Hotel Purmerend (opvang statushouders).
In april 2022 is de jaarlijkse huis-aan-huis controle uitgevoerd voor de hondenbelasting. Hondenbelasting is met ingang van 2022 ook verschuldigd voor de bewoners in Beemster. In Beemster is om die reden (eenmalig) de controle uitgevoerd bij alle woningen . Bij Purmerend is zoals gebruikelijk 1/3e deel van woningen gecontroleerd. Uitgezonderd van de controle zijn de adressen in het buitengebied (buiten de bebouwde kom), deze adressen zijn vrijgesteld voor de hondenbelasting. De (her)controle heeft in totaal 626 nieuwe aanmeldingen voor de hondenbelasting opgeleverd, 321 aanmeldingen voor de kernen Beemster en 305 aanmeldingen Purmerend. In april 2023 wordt 1/3e deel van woningen gecontroleerd.
Eind 2019 heeft er een draagvlakonderzoek plaatsgevonden onder de ondernemers in de binnenstad voor het invoeren van een BIZ Binnenstad met ingang van 2020. Na het tellen van de stemmen bleek er onvoldoende draagvlak te zijn onder de ondernemers. Als gevolg hiervan bleef de reclamebelasting voor de ondernemers van de binnenstad van kracht. De opbrengst reclamebelasting wordt na aftrek van de door de gemeente gemaakte perceptiekosten overgemaakt naar de Stichting Binnenstad Ondernemersfonds Purmerend (BOF). BOF organiseert activiteiten in het centrumgebied met als doel klanten te verleiden, het verblijf in de historische binnenstad te verlengen en te intensiveren. Eind 2022 is er een nieuw draagvlakonderzoek uitgevoerd onder de ondernemers van de binnenstad voor het invoeren van een BIZ Binnenstad. Na het tellen van de stemmen was er voldoende draagvlak. Met ingang van 2023 wordt de BIZ Binnenstad ingevoerd. Als gevolg hiervan vervalt de reclamebelasting.
Bij de leges burgerzaken is er door COVID-19 in 2021 een inhaalslag geweest bij naturalisatie aanvragen, door minder reisbeperking een toenemende vraag naar reisdocumenten en was er een toename in het aantal huwelijkvoltrekkingen. Ook was er een stijging van de leges bij nutsbedrijven (o.a. diverse werkzaamheden glasvezel, elektriciteit, water en overige telecom).
Er zijn in 2022 1.417 bezwaarschriften (dossiers) ingediend naar aanleiding van de jaarlijkse herwaardering van de woningen en de niet woningen. In 23% van de gevallen heeft dit geleid tot een waardeverlaging. Van het totaal van 1.417 ingediende bezwaarschriften zijn 1.050 bezwaarschriften ingediend door de 'no cure no pay bureaus ' (NCNP), dit is 74% van het totaal. Deze 1.050 NCNP bezwaren hebben geleid tot 236 waardeverlagingen, dit komt neer op 23,5 % honoreringen. In 2021 waren er 1.089 bezwaarschriften ingediend . De WOZ waarde werd toen bij 40% van de ingediende bezwaarschriften verlaagd. Het percentage verlagingen in 2022 komt overeen met het landelijke beeld. Gemiddeld genomen over de jaren 2019, 2020 en 2021 zijn landelijk 22% van de waarden in bezwaar verlaagd (bron: website waarderingskamer “Feiten over de WOZ").
Omschrijving | Afvalstoffenheffing | Rioolrecht (gebruik) | Totaal | ||
Aantal | Bedrag | Aantal | Bedrag | Verleend | |
Automatische kwijtschelding 2021 | 1.736 | 607.434 | 1.736 | 124.666 | 732.100 |
Automatische kwijtschelding 2022 | 1.564 | 503.514 | nvt | nvt | 503.154 |
Kwijtschelding op verzoek 2021 | 615 | 192.749 | 615 | 39.559 | 232.308 |
Kwijtschelding op verzoek 2022 | 762 | 224.984 | nvt | nvt | 224.984 |
Totaal 2021 | 2.351 | 800.183 | 2.349 | 164.225 | 964.408 |
Totaal 2022 | 2.326 | 728.498 | nvt | nvt | 728.498 |
Bij de belastingharmonisatie voor de nieuwe gemeente Purmerend is de rioolheffing verbruik tot een verbruik van 300 m3 vervallen. Voor deze heffing was kwijtschelding mogelijk. Doordat dit gebruikerstarief is vervallen is kwijtschelding ook niet meer van toepassing. Per 2002 is de rioolheffing grootverbruik ingevoerd. Deze heffing , is van toepassing bij een waterverbruik boven de 300m3. Er wordt geen kwijtschelding verleend voor de rioolheffing grootverbruik.
Jaarlijks vindt er een onderzoek plaats van alle openstaande vorderingen. De mate van verhaalbaarheid is onderzocht. De redenen dat opgelegde aanslagen oninbaar worden verklaard zijn bijvoorbeeld dat burgers verhuizen zonder een nieuw adres door te geven. Ook maken burgers gebruik van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WNSP). Bij bedrijven gaat het vaak om faillissementen. De controle heeft geleid tot een voorstel om € 132.079 af te boeken als oninbaar van nog openstaande belastingbedragen. Het percentage oninbaar bedraagt hierdoor 0,35% .