Voorliggende jaarstukken 2023 van gemeente Purmerend zijn opgesteld volgens de voorschriften in het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV).
Achtereenvolgens komen aan de orde:
De verantwoording van de programma’s
De algemene dekkingsmiddelen
Het overzicht overhead, VPB en onvoorzien
De verplichte paragrafen als onderdeel van het jaarverslag
De jaarrekening met het financieel resultaat, de balans en toelichting, het overzicht van baten en lasten op programma- en beleidsveldniveau, het overzicht van baten en lasten per taakveld/programma, overzicht incidentele baten en lasten programma's en reserves, Overzicht reserves en voorzieningen, WNT, Sisa-verantwoording 2023 (dit betreft de verantwoording naar het Rijk), en de rechtmatigheidsverantwoording (verantwoording door het college van B&W).
In de bijlagen treft u ten slotte aan:
De beleidsindicatoren
Afgesloten kredieten en nog doorlopende kredieten
Verslag auditcommissie
De controleverklaring
De portefeuilleverdeling van het college van B&W
De aanbiedingsbrief
In de aanbiedingsbrief gaat het college kort in op een aantal in het oog springende resultaten uit 2023 en de oorzaak van het financieel resultaat. Ook doet het college een voorstel aan de gemeenteraad voor de bestemming van het resultaat. Voor een uitgebreid overzicht over de mee- en tegenvallers verwijzen wij u naar het onderdeel Financieel resultaat 2023.
De verantwoording van de programma’s
In de bijlage ‘Portefeuilleverdeling’ vindt u de portefeuilleverdeling en portefeuillehouders.
Per programma komt aan de orde:
De inleiding van het programma. Hierin staat kort het doel van het programma, zoals verwoord in begroting 2023.
Wat willen we bereiken met het programma? Ofwel, wat zijn de beoogde maatschappelijke effecten? In deze paragraaf geven we aan wat Purmerend in de huidige bestuursperiode wil bereiken met het betreffende programma.
Wat hebben we daarvoor gedaan? Ofwel, wat hebben we gedaan om de gewenste maatschappelijke effecten te bereiken? Als we bepaalde voor 2023 toegezegde acties en prestaties niet konden afronden, geven we aan waarom en of we de actie alsnog uitvoeren en afronden.
Wat heeft het gekost? In deze paragraaf behandelen we eerst de lasten en baten per programma en afwijkingen in de beleidsvelden ten opzichte van de Najaarsnota 2023. Daarna volgt een toelichting op de afwijkingen bij de reserves, voorzieningen en investeringen. In afwijking van de financiële verordening 2023 worden alleen de individuele afwijkingen groter dan € 100.000 op de baten en/of lasten ten opzichte van Najaarsnota 2023 toegelicht (in de afwijkingen kolom presenteren we begroting minus realisatie). Incidenteel worden kleinere afwijkingen toegelicht als er politieke redenen voor zijn of voor verduidelijking van de saldo afwijking. Het totaaloverzicht van de investeringen is opgenomen in bijlage II. In de tabellen kunnen afrondingsverschillen zichtbaar zijn tussen de som van de afzonderlijke producten en het gehele programma.
Algemene dekkingsmiddelen
Met inachtneming van het BBV moet er ook verplicht een onderdeel overzicht algemene dekkingsmiddelen in de programmaverantwoording staan. Dit onderdeel is opgenomen in het hoofdstuk overzichten.
Deze middelen kennen, in tegenstelling tot heffingen als het rioolrecht of de afvalstoffenheffing, geen vooraf bepaald bestedingsdoel. De niet vrij besteedbare heffingen worden, evenals de ontvangsten van de specifieke uitkeringen in de programma’s waarvan ze voor een deel de kosten dekken, verantwoord.
In de programma's moeten alleen de kosten worden opgenomen van het primaire proces. De kosten moeten zoveel mogelijk direct worden toegerekend aan de betreffende taken en activiteiten. Activiteiten die onder de overhead vallen, zijn grofweg in te delen in: ondersteunende afdelingen (zoals activiteiten van personeelszaken, facilitaire zaken, financiën) en ondersteunende personen op de taakvelden (zoals activiteiten van leidinggevenden, secretariaat). Om te kunnen vaststellen welke kosten onder de overhead vallen, is de volgende definitie opgesteld: "alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces."
De post ‘onvoorzien’ is bedoeld als dekking voor (een schatting van) uitgaven die niet zijn voorzien in de begroting. Het bedrag hiervoor wordt geraamd per programma of voor de begroting in zijn geheel. Het is wettelijk voorgeschreven dat er een post ‘onvoorzien’ wordt opgenomen. Voor Purmerend is een post onvoorzien opgenomen van € 50.000.
Als gevolg van de invoering van de 'Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen' zijn gemeenten verplicht vennootschapsbelasting (Vpb) te betalen als zij een fiscale onderneming hebben. Dit onderdeel is hier ook opgenomen.
In de paragrafen doen we verslag van het (financiële) beleid en de uitvoering daarvan.
Het financiële resultaat 2023
In dit hoofdstuk geven we een samenvattend overzicht van de baten en lasten van de afzonderlijke programma’s en de algemene dekkingsmiddelen. Dit noemen we het resultaat voor bestemming. Conform het BBV presenteren we hierna de mutaties in de reserves. Deze vergelijken we met de mutaties zoals opgenomen in de begroting en de bijstellingen op de begroting die de gemeenteraad heeft vastgesteld. Hierna resteert het zogenaamde resultaat voor bestemming. We doen de gemeenteraad een voorstel om aan dit bedrag een bestemming te geven. Dit resultaat krijgt een bestemming in de besluitvorming door de raad bij vaststelling van de jaarstukken. Daarnaast is er een uitgebreid overzicht opgenomen met de mee- en tegenvallers groter dan € 250.000.
De balans en toelichting
In dit hoofdstuk zetten we allereerst uiteen welke waarderingsgrondslagen we hanteren in Purmerend. Daarna volgt een beschrijving en toelichting van de afzonderlijke onderdelen van de balans en de mutaties die in 2023 zichtbaar zijn.
Financiële overzichten
In de financiële overzichten staan overzichten die informatief zijn voor de raad. Dit betreft:
Overzicht baten en lasten per programma/beleidsveld en taakveld/programma.
Overzicht incidentele baten en lasten.
Overzichten reserves en voorzieningen.
Overzicht Wet Normering topinkomens (WNT).
Overzicht Single information, Single audit (SISA).
Rechtmatigheidsverantwoording van het college van B&W.
Bijlagen
In de bijlagen staan overzichten die informatief zijn voor de raad. De bijlagen lichten we hier verder niet toe. Twee bijlagen zijn pas beschikbaar kort voor vaststelling van de rekening door de gemeenteraad. Dit betreft:
De controleverklaring van de accountant.
In de controleverklaring zit o.a. een oordeel over de SISA.
Het verslag van de auditcommissie
De auditcommissie formuleert een advies aan de gemeenteraad over de jaarstukken, mede aan de hand van het accountantsverslag en de controleverklaring.