PGR02 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 primitief | Begroting 2022 bijgesteld | Realisatie 2022 | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | -156.158 | -156.622 | -175.877 | -175.957 | -81 |
Baten | 41.159 | 36.981 | 44.072 | 46.248 | 2.176 |
Saldo | -114.999 | -119.641 | -131.805 | -129.710 | 2.096 |
Het programma Samenleving heeft per saldo een voordelige afwijking van € 2.096.000. Dit komt door € 81.000 hogere lasten en € 2.176.000 hogere baten. De belangrijkste verschillen worden hieronder toegelicht.
Realisatie 2021 | Begroting 2022 primitief | Begroting 2022 bijgesteld | Realisatie 2022 | Afwijking | |
---|---|---|---|---|---|
BV021 Kunst en cultuur | |||||
Lasten | -7.351 | -7.908 | -8.579 | -8.369 | 209 |
Baten | 327 | 1.327 | 1.458 | 1.198 | -260 |
-7.024 | -6.581 | -7.121 | -7.172 | -51 | |
BV022 Sport en recreatie | |||||
Lasten | -9.849 | -9.350 | -10.111 | -10.085 | 25 |
Baten | 3.198 | 2.045 | 2.685 | 2.563 | -122 |
-6.651 | -7.306 | -7.426 | -7.522 | -97 | |
BV023 Wijkmanagement | |||||
Lasten | -917 | -951 | -1.108 | -1.063 | 46 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 |
-917 | -951 | -1.108 | -1.061 | 47 | |
BV024 Jeugd | |||||
Lasten | -34.236 | -33.386 | -37.587 | -37.201 | 386 |
Baten | 221 | 43 | 100 | 100 | 0 |
-34.015 | -33.342 | -37.486 | -37.100 | 386 | |
BV025 Onderwijs | |||||
Lasten | -11.742 | -13.867 | -12.836 | -13.180 | -344 |
Baten | 2.519 | 2.735 | 2.998 | 3.557 | 559 |
-9.223 | -11.132 | -9.837 | -9.623 | 215 | |
BV026 Maatschappelijke ondersteuning | |||||
Lasten | -41.544 | -45.434 | -54.090 | -56.329 | -2.239 |
Baten | 1.808 | 2.683 | 11.933 | 14.813 | 2.880 |
-39.737 | -42.750 | -42.157 | -41.516 | 641 | |
BV027 Werk en inkomen | |||||
Lasten | -50.519 | -45.727 | -51.567 | -49.731 | 1.835 |
Baten | 33.087 | 28.148 | 24.897 | 24.015 | -882 |
-17.432 | -17.579 | -26.670 | -25.716 | 954 |
BV021 Kunst en cultuur | Lasten | Baten |
---|---|---|
Kunst en cultuur uitoefening en beleving | ||
Voor het steunpakket Covid-19 van het brede maatschappelijke veld is voor een aantal projecten cofinanciering vanuit de provincie (65%) aangevraagd. Er wordt pas gestart met het besteden van het steunpakket totdat de goedkeuring van de provincie definitief is. Er is om die reden een onderuitputting op het budget van het steunpakket van € 146.000. | 146 | |
Theater de Purmaryn | ||
Begin 2022 zijn de theaters weer opengesteld;. aanvankelijk nog met beperkende maatregelen. Later in het theaterseizoen zijn de beperkingen opgeheven. | -258 | |
De theaterwereld was in het seizoen 2022 nog aan het herstellen van de COVID-19 gevolgen. De voorstellingen zijn dit theaterseizoen beperkter geweest waardoor de kosten voor programmering € 197.000 lager zijn dan begroot. | 197 | |
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000 | -134 | -2 |
Totaal | 209 | -260 |
BV022 Sport en recreatie | Lasten | Baten |
---|---|---|
Havenkantoor | ||
In de Kadernota 2023 is er € 100.000 beschikbaar gesteld voor een nieuw havenkantoor. Vanwege de schaarste aan aannemers zal de realisatie hiervan pas plaatsvinden in 2023. Voorgesteld wordt middels resultaatbestemming dit budget van € 100.000 in 2023 in te zetten. | 100 | |
Spurd | ||
In 2022 is er aan Spurd € 125.000 meer subsidie verleend vanwege de hogere exploitatielasten van het zwembad. | -125 | |
Diverse | ||
Diverse afwijkingen lager dan € 100.000. | 50 | -122 |
Totaal | 25 | -122 |
BV023 Wijkmanagement | Lasten | Baten |
---|---|---|
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000 | 46 | 2 |
Totaal | 46 | 2 |
BV024 Jeugd | Lasten | Baten |
---|---|---|
Bufferbudget | ||
In 2022 is bij de Najaarsrapportage een bufferbudget opgenomen van € 554.000 vanwege de grote onzekerheid in de prognose van de uitgaven op dat moment. Van dit bufferbudget is uiteindelijk ruim € 200.000 uitgegeven. Het grootste deel van het bufferbudget is gebruikt voor een incidentele uitgave voor leegstand van een grote instelling voor verblijf in verband met de transitie naar kleinschalige verblijfsvormen. | 338 | |
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000. | 48 | |
Totaal | 386 |
BV025 Onderwijs | Lasten | Baten |
---|---|---|
Achterstandenbeleid | ||
In 2022 zijn de uitgaven voor het onderwijsachterstanden beleid hoger dan de Rijksbijdrage 2022. Door de opening (Covid-19) van de scholen in 2022 is het mogelijk geweest om het aanbod op de scholen weer volop in te zetten. Om de lasten te dekken is er een beroep gedaan op de gereserveerde gelden onderwijsachterstandenbeleid voorgaande jaren. Dit levert een extra baat op. | -369 | 369 |
Plan Van Aanpak Integraal Kind Centrum | ||
De werkzaamheden voor het plan van aanpak Integraal Kind Centrum (IKC) Middenbeemster zijn nog niet afgerond en zal vervolgd worden in 2023. Voorgesteld wordt middels resultaatbestemming dit budget van € 132.000 in 2023 in te zetten. | 132 | |
Diverse | ||
Afwijkingen kleiner dan € 100.000 | -107 | 190 |
Totaal | -344 | 559 |
BV026 Maatschappelijke ondersteuning | Lasten | Baten |
---|---|---|
Crisis noodopvang Baanstede | ||
In totaal hebben we voor de Crisis Noodopvang in de Baanstede € 4,1 miljoen aan kosten gedeclareerd bij de Veilgheidsregio ZaanstreekWaterland. Zowel de kosten als de baten zijn niet begroot. | -4.091 | 4.091 |
Eigen bijdrage CAK WMO | ||
Er is in 2022 voor € 925.000 aan eigen bijdragen Wmo van het CAK ontvangen. In de begroting zijn we uitgegaan van € 1,2 miljoen. Omdat de CAK gelden op kasbasis worden verantwoord is hier moeilijk een inschatting van te maken. Hierdoor is er in 2022 een lagere baat van € 247.000. | -247 | |
Hulp bij huishouden | ||
De kosten van Hulp bij Huishouden zijn € 167.000 hoger dan begroot .We zien dat het aantal geïndiceerden nog steeds elk jaar toeneemt. Ten opzichte van 2021 zijn de kosten echter gestegen van € 8,6 miljoen naar € 9,9 miljoen. In 2022 hadden we de begroting aangepast naar € 9,8 miljoen. De oorzaak van de overschrijding is dat er nog voor € 147.000 aan extra kosten is gedeclareerd als gevolg hoger ziekteverzuim door Corona. | -167 | |
Opvang ontheemden uit de Oekraine | ||
Er zijn minder kosten gemaakt dan begroot is voor de opvang van de ontheemden uit de Oekraine. Bij de Najaarsrapportage hadden we schatting gemaakt van de kosten. In totaal hadden we de kosten geraamd op € 9,1 miljoen. De werkelijke kosten zijn € 7,6 miljoen. Er ontstaat een verschil met baten omdat we voor de uitvoeringskosten van de verstrekte uitkeringen voor de particuliere opvang een normbedrag van in totaal € 185.000 als extra kosten mochten opvoeren. | 1.474 | |
In de begroting hebben we rekening gehouden met € 9 miljoen aan kosten en baten voor de opvang van ontheemden uit Oekraine. In 2022 hebben we uiteindelijk € 7,8 miljoen aan kosten gemaakt. De ingerekende rijksbijdrage is daardoor verminderd met € 1,2 miljoen. | -1.239 | |
Personeelskosten | ||
In 2022 zijn er vanwege de vele extra Wmo taken extra kosten gemaakt voor de inhuur van medewerkers waardoor het budget is overschreden met € 133.000. | -133 | |
PGB's | ||
De lasten voor PGB’s zijn € 278.000 lager dan de begroting. Er is een trend zichtbaar dat het aantal PGB's afneemt, door een verschuiving naar zorg in natura. Deze trend is al een aantal jaren zichtbaar en heeft zich in 2022 voortgezet. Daarnaast wordt er door PGB houders minder gedeclareerd bij het SVB dan op basis van hun toekenning had gekund. | 278 | |
Tijdelijke woningen Verzetslaan | ||
De baten van de tijdelijke woningen zijn € 125.000 hoger dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt door een hogere opbrengst op de locatie Verzetslaan onder andere wegens het in rekening brengen van huur voor 40 woningen op de rijksuitkering voor opvang vluchtelingen Oekraïne. | 125 | |
Vervoersvoorzieningen en voorzieningen wonen, rolstoelen en vervoer | ||
Bij vervoersvoorzieningen zijn de lasten € 106.000 hoger dan begroot. Na de corona | -206 | |
Diverse | ||
Diverse afwijkingen lager dan € 100.000. | 606 | 150 |
Totaal | -2.239 | 2.880 |
BV027 Werk en inkomen | Lasten | Baten |
---|---|---|
Besluit bijstandverlening Zelfstandigen | ||
Een deel van de BBZ uitkeringen is niet invorderbaar. Dit was niet geraamd omdat de aansluiting op de Haltewerk administratie pas recent is uitgevoerd. | -180 | |
Energiearmoede | ||
In de Najaarsrapportage 2022 zijn de volledig baten en lasten van ruim € 1,0 miljoen voor energiearmoede opgevoerd. Van de totale baten is in 2022 € 277.000 besteed. Deze baten hebben we ontvangen als een specifieke uitkering. Het restantbedrag van € 729.000 wordt naar de balans gebracht om te worden uitgegeven in 2023. | 729 | -729 |
Energietoeslag | ||
Voor de energietoeslag hebben we € 6,3 miljoen ontvangen. Hiervan is in 2022 | 304 | |
Gebundelde uitkeringen | ||
De uitkeringen zijn € 224.000 lager dan begroot. Er is namelijk € 455.000 aan uitgaven Participatiewet verantwoord op de Toeslagaffaire. Voor gedupeerden van de Toeslagaffaire mag de lopende ondersteuning binnen de leefgebieden financiën, wonen, zorg, gezin en werk worden meegenomen in de verantwoording over de Toeslagaffaire. | 224 | |
Maatschappelijke begeleiding | ||
In de september circulaire 2022 hebben we € 239.000 voor de maatschappelijke begeleiding van inburgeringsplichtige asielmigranten en hun gezinsleden ontvangen. | 239 | |
Participatie Werkom | ||
Bij participatie is een onderschrijding van per saldo € 124.000 zichtbaar. Dit bestaat uit € 124.000 lagere vergoedingen aan Werkom voor het participatiebedrijf. Dit als gevolg van een lagere instroom. | 124 | |
Sociale werkvoorziening | ||
Bij de SW-uitkeringen zien we een voordeel op de lasten van per saldo € 204.000. Dit wordt veroorzaakt doordat er minder WSW-ers aan het werk zijn bij of via Werkom omdat er sprake is van een hogere uitstroom dan begroot. | 204 | |
Diverse | ||
Diverse afwijkingen lager dan € 100.000. | 11 | 27 |
Totaal | 1.835 | -882 |
Bij de Kadernota 2022 door de gemeenteraad besloten dat deze reserve in 2022 vrij zou vallen. Het saldo is ingezet in het dekkingsplan.
Bij de Kadernota 2022 door de gemeenteraad besloten dat deze reserve in 2022 vrij zou vallen ten gunste van de algemene reserve.
Dit programma heeft geen voorzieningen.
Er zijn geen afwijkingen te melden op de investeringen van dit programma.