PDF Opties

Wat heeft het gekost

PGR02

Realisatie 2022

Begroting 2023 primitief

Begroting 2023 bijgesteld

Realisatie 2023

Afwijking

Lasten

-175.957

-156.628

-196.159

-194.049

2.110

Baten

46.248

32.714

57.615

68.146

10.530

Saldo

-129.710

-123.914

-138.544

-125.903

12.641

Het programma Samenleving heeft per saldo een voordelige afwijking van € 12.641.000. Dit komt door € 2.110.000 lagere lasten en € 10.530.000 hogere baten. De belangrijkste verschillen worden hieronder toegelicht.

Realisatie 2022

Begroting 2023 primitief

Begroting 2023 bijgesteld

Realisatie 2023

Afwijking

BV021 Kunst en cultuur

Lasten

-8.369

-8.096

-8.820

-8.986

-166

Baten

1.198

1.327

1.032

1.382

350

-7.172

-6.769

-7.789

-7.604

184

BV022 Sport en recreatie

Lasten

-10.085

-9.047

-9.692

-10.129

-436

Baten

2.563

1.972

2.823

3.060

237

-7.522

-7.075

-6.869

-7.068

-199

BV023 Wijkmanagement

Lasten

-1.063

-1.031

-1.229

-1.207

22

Baten

2

-

-

-

-

-1.061

-1.031

-1.229

-1.207

22

BV024 Jeugd

Lasten

-37.201

-37.034

-42.069

-43.736

-1.667

Baten

100

20

20

102

82

-37.100

-37.014

-42.049

-43.634

-1.585

BV025 Onderwijs

Lasten

-13.180

-12.569

-12.958

-13.354

-396

Baten

3.557

2.992

3.804

3.821

17

-9.623

-9.577

-9.154

-9.532

-378

BV026 Maatschappelijke ondersteuning

Lasten

-56.329

-45.905

-67.647

-63.870

3.777

Baten

14.813

3.072

22.872

31.014

8.142

-41.516

-42.832

-44.775

-32.856

11.918

BV027 Werk en inkomen

Lasten

-49.731

-42.946

-53.744

-52.768

977

Baten

24.015

23.330

27.064

28.767

1.703

-25.716

-19.616

-26.680

-24.001

2.679

Afwijkingen beleidsveld Kunst en cultuur

BV021 Kunst en cultuur

Lasten

Baten

Kaartverkoop

Bij de najaarsnota is de opbrengst van de kaartverkoop verlaagd met € 237.000. Op dat moment zag het er naar uit dat de kaartverkoop 25% lager uit zou vallen. De tendens is dat de losse ticket verkoop steeds later, korter op de voorstelling plaats vindt. Deze verandering maakte het lastig om het precieze effect te bepalen. Bij de start van het theater seizoen in september is de kaartverkoop en het aantal bezoekers hersteld naar het begrotings niveau van de reguliere begroting 2023.

243

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

-166

107

Totaal

-166

350

Afwijkingen beleidsveld Sport en recreatie

BV022 Sport en recreatie

Lasten

Baten

Spuk Neas

In december 2023 hebben we een specifieke uitkering noodfonds energie amateursportverenigingen (SPUK-NEAS) ontvangen van € 104.000. Deze regeling is bedoeld om amateursportverenigingen eenmalig gedeeltelijk te compenseren voor de gestegen energiekosten.

104

Spuk stimulering sport

De specifieke uitkering stimulering sport 2023 is € 132.000 hoger berekend dan waar we rekeningen mee hadden gehouden. Deze regeling is ter compensatie van de BTW die in rekening wordt gebracht voor de investeringen in sport.

132

Spurd

In 2023 hebben we € 236.000 meer subsidie aan Spurd versterkt. Deze lasten worden gedekt door de extra baten van de SPUK NEAS en Spuk stimulering sport.

-236

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000.

-200

1

Totaal

-436

237

Afwijkingen beleidsveld Wijkmanagement

BV023 Wijkmanagement

Lasten

Baten

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

22

Totaal

22

Afwijkingen beleidsveld Jeugd

BV024 Jeugd

Lasten

Baten

Inter-Psy

In 2022 heeft de gemeente Purmerend aangegeven de samenwerking met Inter-Psy te willen beëindigen en zijn afspraken gemaakt voor een goede overdracht en afbouw. Vanaf dat moment zijn er geen nieuwe trajecten meer gestart en heeft er een natuurlijke afronding plaatsgevonden voor wat betreft deelname aan de jeugdteams en trajecten met gezinnen. In 2023 heeft de vaststelling van de subsidie over 2022 plaatsgevonden met een finale afrekening waarbij ook de egalisatiereserve is terugbetaald aan de gemeente Purmerend. Dit zorgde voor een aframing van de lasten met € 164.000.

164

Uitvoering Jeugdwet

De dalende trend van het gemiddeld aantal jeugdigen in zorg zet door in 2023. In 2023 zitten er 6,1% minder jeugdigen in zorg ten opzichte van 2022. Ondanks deze dalende trend en de inspanningen in het voorveld, stijgen de kosten op het beleidsveld Jeugd met 17,6% ten opzichte van 2022. Dat betekent dat een kleiner wordende groep jeugdigen steeds duurdere, intensievere en langdurigere zorg krijgt.

De overschrijding binnen de uitvoering van de Jeugdwet met € 2,1 miljoen ten opzichte van de bijgestelde begroting in de Najaarsnota 2023 komt voornamelijk uit twee onderdelen:
1. Maatwerkovereenkomsten
2. Verblijf

We hebben te maken met een aantal jeugdigen die in dure settingen (verblijf en maatwerk) zitten en er langer verblijven dan verwacht. Daarnaast zijn vanwege de omvorming naar kleinschalige woonvormen de kosten voor verblijf gestegen.

Het structurele tekort op het beleidsveld Jeugd wordt meegenomen in de Voorjaarsnota 2024.

-2.066

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000.

235

82

Totaal

-1.667

82

Afwijkingen beleidsveld Onderwijs

BV025 Onderwijs

Lasten

Baten

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

-396

17

Totaal

-396

17

Afwijkingen beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning

BV026 Maatschappelijke ondersteuning

Lasten

Baten

Begeleiding

De vraag naar individuele begeleiding blijft stijgen. Het aantal cliënten is gestegen van 1.127 (eind 2022) naar 1.344 (eind 2023). Het betreft enerzijds de individuele begeleiding aan bewoners met een beschermd wonen indicatie die op de wachtlijst staan omdat er geen geschikte opvangplek beschikbaar is. Anderzijds stijgt ook de vraag naar reguliere individuele begeleiding voor mensen die zelfstandig thuiswonen. Hierdoor hebben we een overschrijding van de kosten met € 196.000.

-196

Dagbesteding

De stijging in het aantal aanvragen en daarmee de stijging in het aantal indicaties verklaart grotendeels het tekort dat nu is ontstaan van € 110.000 ten opzicht van bijgestelde begroting. Het aantal cliënten is gestegen van 534 (eind 2022) naar 627 (eind 2023) .

-110

Duvo Gelden

In 2021 zijn deze gelden doorgeschoven als resultaatbestemming. Deze DUVO gelden betrof een bijdrage voor huiselijk geweld. Zowel in 2022 en 2023 zijn deze gelden niet besteed en komen nu vrij te vallen.

131

Eigen bijdrage CAK WMO

Er is in 2023 voor € .904.000 aan eigen bijdragen Wmo van het CAK ontvangen. In de bijgestelde begroting zijn we uitgegaan van € 1.174.000. Omdat de CAK gelden op kasbasis worden verantwoord is hier moeilijk een inschatting van te maken. Hierdoor is er in 2023 een lagere baat van € 270.000.

-270

Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)

In 2023 heeft de gemeente Purmerend een € 1,7 miljoen ontvangen voor het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). In 2023 mag maximaal 20% van het toegekende budget per onderdeel worden meegenomen naar 2024 voor het betreffende onderdeel, omdat gemeenten per 1 januari 2023 nog geen zekerheid hadden over de middelen en de hoogte van het aan te vragen bedrag. Het mee te nemen bedrag voor de gemeente Purmerend bedraagt € 210.000. Daarnaast wordt er € 105.000 besteed aan de Skills Garden. Dit zorgt voor een afwijking op de lasten en de baten, omdat deze rechtstreeks op de investering worden verantwoord.

315

-315

Hulp bij Huishouden

De kosten van Hulp bij Huishouden zijn € 353.000 hoger dan begroot .We zien dat het aantal geïndiceerden nog steeds elk jaar toeneemt. Ten opzichte van 2023 zijn de kosten gestegen van € 9,9 miljoen naar € 10,7 miljoen. In 2023 hadden we de begroting aangepast naar € 10,3 miljoen. De oorzaak van de overschrijding is de stijging van het aantal cliënten met Hulp bij Huishouden.

-353

Integraal Zorgakkoord (IZA)

In september 2023 zijn de middelen voor het Integraal Zorgakkoord (IZA) verstrekt aan gemeenten. De gemeente Purmerend heeft een bedrag van € 2,9 miljoen ontvangen als mandaathouder voor de regio Zaanstreek-Waterland. Het Rijk heeft het niet mogelijk gemaakt binnen de regeling om middelen door te schuiven naar 2024, ondanks de late verstrekking van deze middelen. Dit betekent dat € 1,9 miljoen moet worden terugbetaald aan het Rijk. Het verschil tussen het bedrag bij de baten en lasten is het bedrag aan overhead dat wordt gedeclareerd op deze SiSa regeling, maar verplicht moet worden verantwoord op het overzicht Overhead. Daardoor ontstaat er een verschil tussen de lasten en de baten op dit programma.

1.956

-1.871

Maatschappelijke opvang

Voor het onderhoud en of vervanging van de verschillende camerasystemen en elektrische sloten bij de Algemene Opvang Purmerend (AOP) is er een bedrag van € 210.000 nodig. Daarnaast wil het AOP overstappen op sleutels met een tag, zodat verlies van sleutels er niet toe leidt dat anderen een sleutel vinden waarmee ze een locatie binnen kunnen treden. Het onderzoek hier naar wordt in het eerste kwartaal 2024 afgerond. Hiervoor willen door middel van resultaatbestemming een bedrag van € 210.000 doorschuiven naar 2024.

210

Noodfonds Energie en huur

In 2023 hebben we een noodfonds van maximaal € 500.000 begroot voor de ondersteuning van maatschappelijke partners voor energie en huurstijgingen. De financiële weerbaarheid van de maatschappelijke partners is hierbij betrokken. (zie raadvoorstel 155706) In 2023 is gebleken dat de noodsteun nog niet veel is toegekend omdat de maatschappelijke partners nog een te hoog eigen vermogen of te veel liquiditeiten hadden. In 2024 kan dat door de hogere kosten in 2023 flink gedaald zijn. Hierdoor willen we graag het resterende budget overhevelen naar 2024.

418

Oekraine

De besteding voor de opvang van de ontheemden uit de Oekraine zijn € 1.658.000 lager dan begroot. Deze kosten worden volledig gedekt door de baten uit de Sisa regeling bekostigingregeling opvang ontheemden uit de Oekraine.

1.658

Personeelskosten

In 2023 zijn er vanwege de vele Wmo taken extra kosten gemaakt voor de inhuur van medewerkers waardoor het budget is overschreden met € 252.000.

-252

PGB's

De lasten voor PGB’s zijn €373.000 lager dan de begroting. Er is een trend zichtbaar dat het aantal PGB's afneemt, door een verschuiving naar zorg in natura. Deze trend is al een aantal jaren zichtbaar en heeft zich in 2023 voortgezet. Daarnaast wordt er door PGB houders minder gedeclareerd bij het SVB dan op basis van hun toekenning had gekund.

373

Specifieke uitkering bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraine

Voor de opvang van de ontheemden van de Oekraine ontvangen we van het Rijk een vergoeding voor het aantal beschikbare opvangplekken en transitiekosten van de opvanglocaties. In 2023 is dat per saldo € 4.8 mlo. meer dan begroot. In december 2023 is het duidelijk geworden dat het bedrag € 4,8 mlo. uit 2022 niet terug betaald dient te worden. Hierdoor hebben we in 2023 € 9,6 mln. extra baten dan begroot.

9.600

Specifieke uitkering huisvesting kwetsbare doelgroepen

De gemeente Purmerend heeft een bedrag van € 682.500 ontvangen voor het realiseren van huisvesting voor kwetsbare doelgroepen. In totaal hebben we € 620.123 aan bestedingen. In 2023 hebben € 350.000 besteed. Dit betekent dat we € 62.377 moeten terugbetalen aan het Rijk over deze SiSa regeling.

-350

De gemeente Purmerend heeft een bedrag van € 682.500 ontvangen voor het realiseren van huisvesting voor kwetsbare doelgroepen. In totaal hebben we € 620.123 aan bestedingen. In 2023 hebben we € 350.000 besteed. Dit betekent dat we € 62.377 moeten terugbetalen aan het Rijk over deze SiSa regeling.

350

Specifieke uitkering tijdelijke onderwijshuisvesting ontheemden

De gemeente Purmerend heeft een bedrag van € 1,44 miljoen ontvangen voor de tijdelijke onderwijshuisvesting van van ontheemden uit de Oekraine. In totaal hebben we € 419.000 aan bestedingen. Waarvan € 376.000 in 2023. Dit betekent dat we 1,02 miljoen moeten terugbetalen aan het Rijk over deze SiSa regeling.

-376

376

Subisidie Welzijnswerk

Een deel van de subsidie aan Clup Welzijn is gedekt uit de bijdrage vanuit GALA. Hierbij gaat het om de onderdelen versterken sociale basis en welzijn op recept. Hierdoor is er voordeel ontstaan op het subsidiebudget op Welzijnswerk van € 168.000.

168

Toegankelijkheid

Dit bedrag is opgenomen in het voorstel voor resultaatbestemming omdat het in 2023 niet is uitgegeven vanwege het ontbreken aan capaciteit.

154

Vervoersvoorzieningen

Bij vervoersvoorzieningen zijn de lasten € 113.000 lager dan begroot. Ondanks dat het aantal cliënten met vervoersvoorzieningen nog wel steeds stijgt hebben we een onderbestedingen. In de begroting zijn we na de corona periode uitgegaan van een hogere stijging dan in werkelijkheid is gerealiseerd.

113

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000.

-82

272

Totaal

3.777

8.142

Afwijkingen beleidsveld Werk en inkomen

BV027 Werk en inkomen

Lasten

Baten

Bijzondere bijstand

In 2023 hebben we € 113.000 minder besteed aan de uitgaven voor de Bijzonder bijstand. De werkgelegenheid is toegenomen met als gevolg een lager aantal uitkeringen. Hierdoor is er onderbesteding op de BBZ uitkeringen.

113

Energiearmoede

In 2022 en 2023 hebben we € 1,4 miljoen aan baten voor energiearmoede ontvangen. Hier van is in 2023 € 398.000 uitgegeven. Deze baten hebben we ontvangen als een specifieke uitkering. Het restantbedrag van € 730.000 wordt uitgegeven in 2024 en 2025. Het verschil tussen het bedrag bij de baten en lasten is het bedrag aan overhead dat wordt gedeclareerd op deze SiSa regeling, maar verplicht moet worden verantwoord op het overzicht Overhead. Daardoor ontstaat er een verschil tussen de lasten en de baten op dit programma.

-256

398

Energietoeslag

In de najaarsnota hebben een inschatting gedaan van de energietoeslag 2023. Hierdoor hebben we ruim € 1.500.000 doorgeschoven voor de uitbetaling in 2024. Echter in 2023 hebben we € 708.000 meer energietoeslag uitbetaald dan voorzien. Het doorgeschoven bedrag naar 2024 is daardoor te hoog ingeschat.

-708

ESF subsidie

In 2023 hebben we een eenmalige extra ESF bijdrage ontvangen waardoor € 799 809 van het reguliere re-integratie budget onbenut is gebleven. Voor de financiering van de ontwikkelbanen in 2024 en ter bekostiging van de verbetering van de Cao SW en aan de slag willen we door middel van resultaatbestemming dit bedrag graag door zetten naar 2024.

799

Gebundelde uitkeringen

De uitkeringen zijn € 346.000 lager dan begroot. Er is namelijk € 629.000 aan uitgaven Participatiewet verantwoord op de Toeslagaffaire. Voor gedupeerden van de Toeslagaffaire mag de lopende ondersteuning binnen de leefgebieden financiën, wonen, zorg, gezin en werk worden meegenomen in de verantwoording over de Toeslagaffaire.

346

Inburgeringsgelden

Voor de kosten van de Inburgeringgelden ontvangen we een specifieke uitkering (SPUK). In de najaarsnota hebben we rekening gehouden met € 500.000 aan zowel baten als kosten. Uiteindelijk hebben we € 644.000 aan kosten gemaakt. Deze kosten worden volledig gedekt door de baten uit de Spuk Inburgering.

-144

144

Kinderarmoede

In de meicirculaire is er € 165.000 aan budget gekomen voor de aanpak van geldzorgen, armoede en schulden en het tegengaan van kinderarmoede. Deze gelden willen we graag overhevelen naar 2024 door middel van resultaatbestemming. Dit om door te ontwikkelen op het armoedebeleid wat in september akkoord is gesteld door de gemeenteraad.

165

Maatschappelijke begeleiding

In 2023 hebben we geld ontvangen voor de hogere instroom van inburgeraars voor de inburgering. Hiermee worden gemeenten in staat gesteld alle inburgeraars passende ondersteuning te bieden en maatschappelijke begeleiding van inburgering plichtige asielmigranten en hun gezinsleden. Dit bedrag is in 2023 niet benut en willen we door middel van resultaatbestemming doorschuiven naar 2024.

304

Minimabeleid

In 2023 hebben we lagere uitgaven voor het minimabeleid. Lagere kosten voor de vangnetregeling zwemlessen en lagere kosten voor de compensatie eigen risico ziektekosten.

103

Participatie

Bij participatie is een onderschrijding van per saldo € 945.000 zichtbaar. Dit bestaat uit lagere vergoedingen aan Werkom voor het participatiebedrijf. Dit als gevolg van een lagere instroom. In totaliteit was over het hele jaar een gemiddelde van 1.500 kandidaten in begeleiding begroot. Tot en met september was dit gemiddelde 1.338 kandidaten. Het grootste verschil van ruim € 650.000 komt echter doordat we sinds 2023 moeten afrekenen op werkelijke kosten. Dit omdat we anders geen gebruik kunnen maken van de koepelvrijstelling voor de omzetbelasting. In 2023 is hierover een afspraak gemaakt met de belastingdienst. Wat betekende dat we met terugwerkende kracht tot 2018 hebben moeten afrekenen op basis van werkelijke kosten met Werkom.

945

Personeelskosten

In 2023 is er voor € 170.000 aan extra personeelskosten doorbelast.

-170

Sociaal Rendement

In 2023 hebben wij € 165.000 minder besteed dan begroot. Dit wordt veroorzaakt doordat er minder kandidaten zijn geplaatst dan verwacht.

165

Terugvordering Bijzondere Bijstand

In 2023 is er voor € 148.000 meer teruggevorderd met betrekking tot de bijzonder bijstand dan waar we in de bijgestelde begroting rekening mee hadden gehouden.

148

Toeslagenaffaire

In de Najaarsnota 2023 is € 375.000 geraamd voor individuele tegemoetkomingen aan gedupeerden van de Toeslagenaffaire. We hebben halverwege 2023 een toename gezien in de behoefte aan brede ondersteuning, gedupeerden waren voorzichtig toe aan de “nieuwe start”. Specifiek ingezette consulenten luisteren naar de betreffende inwoner, kijken naar passende oplossingen en bieden zo maatwerk. Doordat er actiever gebruik gemaakt wordt van brede ondersteuning is € 146.000 meer aan individuele tegemoetkomingen toegekend in 2023 dan ten tijde van de Najaarsnota 2023 werd geprognosticeerd. De totale kosten voor deze individuele tegemoetkomingen wordt gedeclareerd bij het Rijk op de SiSa regeling brede hulpverlening. Het verschil tussen het bedrag bij de baten en lasten is het bedrag aan overhead dat wordt gedeclareerd op deze SiSa regeling, maar verplicht moet worden verantwoord op het overzicht Overhead. Daardoor ontstaat er een verschil tussen de lasten en de baten op dit programma.

-146

234

Vroegsignalering

In december 2022 hebben we extra middelen ontvangen voor de inzet op vroegsignalering en gerichte hulp via de bijzonder bijstand. Deze zijn als budget in 2023 beschikbaar gesteld maar niet besteed.

170

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

90

-20

Totaal

977

1.703

Reserves

Dit programma heeft geen reserves.

Voorzieningen

Dit programma heeft geen voorzieningen.

Investeringen

Verbouwing Purmaryn, Kerkstraat 18

De opleverpunten m.b.t. de verbouwing van de Kerkstraat 18 zijn afgelopen jaar afgerond, hiermee kan de investering afgesloten worden. Het gehele project is € 125.136,- lager uitgevallen dan begroot.

Tijdelijke woningen Waterlandlaan

Er is sprake van een ruime onderschrijding van het krediet van de tijdelijke woningen omdat het krediet nog uitging van 54 units waar er uiteindelijk 42 zijn gerealiseerd. De gemeenteraad is hierover in februari 2023 geïnformeerd (reg. nr. 1580133). De financiële afwikkeling van de bouw vindt plaats overeenkomstig de rechterlijke uitspraak. Het gehele project is € 1.237.347,- lager uitgevallen dan begroot.