PGR05 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 primitief | Begroting 2023 bijgesteld | Realisatie 2023 | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | -4.202 | -4.558 | -5.306 | -4.958 | 348 |
Baten | 3.135 | 4.027 | 3.477 | 3.850 | 373 |
Saldo | -1.067 | -531 | -1.829 | -1.108 | 721 |
Het programma Bereikbaarheid heeft per saldo een voordelige afwijking van € 721.000. Dit komt door € 348.000 lagere lasten en € 373.000 hogere baten. De belangrijkste verschillen worden hieronder toegelicht.
BV051 Bereikbaarheid | Lasten | Baten |
---|---|---|
Haltevoorzieningen R-net route 305 (Beemster) | ||
De gemeente Purmerend ontving de subsidievaststelling van de Vervoerregio Amsterdam voor de haltevoorzieningen R-net (route 305 Beemster). In 2023 is dit bedrag verwerkt in de exploitatie van programma 5. | 168 | |
Herinrichting van Ijsendijkstraat | ||
De geplande herinrichting van de van IJsendijkstraat is verschoven naar realisatie 2024. Hierdoor zal ook de subsidie inkomst van de Vervoerregio Amsterdam verschuiven naar 2024, aangezien we deze pas zullen ontvangen na realisatie. | 179 | -100 |
Mobiliteitsplan | ||
In 2023 is de voorbereiding van het uitvoeringsprogramma van het mobiliteitsplan Purmerend aangevangen. Het programmateam en de uitvoering was daarmee nog niet op volle kracht. Voor 2024 en verder zijn de eerder gereserveerde middelen nodig om de noodzakelijke stappen richting uitvoering te zetten. Het voorstel is om het restantbudget 2023 te bestemmen naar 2024. | 126 | |
Parkeergarages | ||
De lasten van de parkeergarages zijn lager dan begroot. Dit komt doordat er in 2023 geen storting in de voorziening onderhoud voor de garage Stadhuisplein heeft plaatsgevonden vanwege de latere oplevering van de garage. Het onderhoudsplan wordt in 2024 opgesteld. Ook is er minder onderhoud gepleegd aan de parkeergarage Claxonate. Dat onderhoud staat voor 2024 in de planning. | 195 | |
Straatparkeren | ||
In de Najaarsnota zijn de baten en lasten van straatparkeren geactualiseerd o.b.v. realisatie prognose 2023. Dit kon dit jaar voor het eerst goed omdat er geen corona effect doorheen liep. Duidelijk is dat de opbrengsten van straatparkeren lager zijn dan begroot in de primitieve begroting. Het effect is niet structureel nadelig door de tariefstijging die vanaf 1 januari 2024 is doorgevoerd in verband met de opening van de parkeergarage Stadhuisplein. De werkelijke opbrengsten in 2023 zijn uiteindelijk nog wat hoger uitgevallen dan het geactualiseerde budget. | 184 | |
Diverse | ||
Afwijkingen individueel lager dan € 100.000 | -152 | 121 |
Totaal | 348 | 373 |
Bij de Voorjaarsnota 2023 is besloten dat de jaarlijks positieve resultaten van de parkeermaatregelen worden toegevoegd aan de bestemmingsreseve parkeren. Door de parkeeropbrengsten vrij te maken en te gebruiken voor parkeeroplossingen, kan er een gesloten systeem voor parkeren worden gecreëerd. Hierbij kunnen verschillende aspecten zoals het aanwijzen van gebieden voor betaald parkeren, de kosten, de tarieven voor zowel straat- als garageparkeren, het aantal parkeerplekken en de bezettingsgraad worden gemonitord en gestuurd met behulp van de reserve parkeren als (egalisatie)buffer. De bestemmingsreserve parkeren is conform de realisatie gemuteerd: een dotatie van € 1.505.320. Het saldo van de reserve is ultimo 2023 € 2.567.337.
Er zijn geen voorzieningen aanwezig in dit programma.
De parkeergarage Stadhuisplein is binnen het door de raad vastgestelde uitgavenkrediet gerealiseerd. Het voordeel van € 2,85 miljoen ontstaat op de inkomsten op het krediet. In de business case Parkeergarage is ook rekening gehouden met bijdragen kostenverhaal voor de onrendabele top. In 2022 en 2023 is hiervoor zo'n € 3,6 miljoen ten gunste van het cascokrediet Parkeergarage gebracht. Geraamd was € 0,7 miljoen. Dit leidt tot lagere netto uitgaven en dus lagere kapitaallasten. De oorspronkelijke verdeling tussen casco en installaties is in de praktijk iets anders uitgepakt.