PDF Opties

Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan

Mobiliteit
Eind 2022 is het Mobiliteitsplan Purmerend vastgesteld. Er is in 2023 een programmamanager aangesteld. In samenspraak met de Vervoerregio Amsterdam is een uitvoeringsprogramma

opgesteld. Diverse onderzoeks- en uitvoeringsprojecten zijn opgestart.

We zijn in 2023 gestart met opstellen van een multimodaal netwerkkader. Dit onderzoek maakt inzichtelijk welke vervoersmiddelen waar allemaal rijden en laat zien wat er gebeurt in de straten als we daar bepaalde maatregelen gaan nemen. Dit onderzoek gaat helpen om keuzes te maken in de maatregelen die we willen nemen om Purmerend veilig en bereikbaar, maar ook leefbaar te houden rekening houdend met de groei van de stad. Het onderzoek is eind 2024 afgerond

Een ander onderzoek uit het Mobiliteitsplan is het stadsbrede verkeersveiligheidsonderzoek. Door een tekort aan ambtelijke capaciteit is het niet gelukt om hiermee te starten. We starten daar nu mee in het tweede kwartaal van 2024.

We stimuleren het gebruik van het openbaar vervoer:

  • Medio december 2023 is de nieuwe ov-concessie van start gegaan. In deze concessies is voor Purmerend een nieuwe lijn opgestart: lijn 101 en lijn 102. Deze lijnen lopen als een "ring "door Purmerend. Daarmee kunnen inwoners van Purmerend makkelijker met OV reizen van wijk naar wijk en zo zijn de voorzieningen in de Binnenstad voor iedereen met de bus te bereiken.

  • De definitieve halte aan de Purmerenderweg in Zuidoostbeemster is nog niet gerealiseerd. Dit is vertraagd door een juridische procedure m.b.t. grondeigendom. Ook loopt nog nader onderzoek naar de meest wenselijke inpassing van de definitieve halte. Wel is een tijdelijke halte aangelegd in afwachting van de definitieve halte.

We zorgen voor een bereikbaar centrum en halen het blik van de straat. Daarmee creëren we meer ruimte voor de fiets, voetganger en het groen:

  • Met de opening van de parkeergarage Stadhuisplein) zijn er 305 nieuwe parkeerplekken in het centrum van Purmerend beschikbaar gekomen.

  • De parkeertarieven in de parkeergarages zijn per 1 januari 2024 lager dan op straat parkeren. Daarmee stimuleren we het gebruik van de parkeergarages en zijn er minder auto’s op straat.

We zorgen voor verkeersveilige situaties:

  • De herinrichting van het kruispunt Bamestraweg – Rijperweg naar een rotonde wordt uitgewerkt naar een voorlopige ontwerp met een geactualiseerde kostenraming. Besluitvorming vindt in 2024 plaats. De realisatie is gepland in 2025.

  • aanvragen en verkrijgen van de subsidie impulsregeling voor klimaatadaptieve maatregelen. Start uitvoering voorzien in september 2024.

  • De herinrichting Herengracht naar een fietsstraat is in voorbereiding. De realisatie is voorzien in 2024-2025.

  • Uit het nieuwe fonds urgente verkeersmaatregelen hebben we snelheidsremmende maatregelen gerealiseerd op de Westerweg en hebben we het zebrapad Middenweg-Kerkhoflaantje beter zichtbaar gemaakt. Resterende middelen worden in 2024 ingezet om een aantal andere oversteekplaatsen te verbeteren.

  • Door een tekort aan ambtelijke capaciteit lopende herinrichtingen van de Grotenhuysweg en de Van Osweg vertraging op. De voorbereidingen vinden dit jaar plaats, zodat die wegen in 2025 heringericht kunnen worden en verkeersveiliger worden gemaakt.

We stimuleren het gebruik van de fiets:

  • In het kader van de ontwikkeling van Baanstee Noord is een deel van een doorgaande fietsverbinding gerealiseerd. Dit mede dankzij een bijdrage van de Vervoerregio Amsterdam. Ook is gerealiseerd het verbreden van de fietsstroken op de Westerweg, de herinrichting van de Zuiderweg en verbeteringen aan de fietspaden op de Rijperweg.