PDF Opties

Wat hebben we daarvoor gedaan

  • Alle vergunningaanvragen zijn integraal afgehandeld en digitaal gepubliceerd op Overheid.nl en de website van de gemeente.

  • Bij het beoordelen van vergunningaanvragen is gekeken naar de mogelijkheden in de wet en regelgeving om de aangevraagde activiteiten mogelijk te maken. Hierbij hanteren we een ja, mits-houding waarbij goed gekeken wordt naar de wensen van de aanvrager en de omgeving én of er ruimte is voor het toepassen van maatwerk.

  • Vooruitlopend op de Omgevingswet is er in 2022 al gestart met de intaketafel en de omgevingstafel. Initiatieven worden op deze manier integraal beoordeeld op haalbaarheid en wenselijkheid.

  • Jaarlijks wordt een uitvoeringsprogramma gemaakt voor vergunningverlening, toezicht en handhaving, waarin de activiteiten verder worden uitgewerkt.

  • Op basis van klachten en meldingen, via de gebruikelijke ingangen bij het KCC, wordt opgetreden tegen ongewenst gebruik van panden.

  • De inwerkingtreding van de Omgevingswet is wederom uitgesteld, nu naar (vooralsnog) 1 januari 2024. De processen m.b.t. vergunningverlening zijn hierop aangepast. Het nieuwe workflowsysteem (RXMission) is in productie genomen. Daarnaast is het programma RXBase voor plansoftware in productie genomen.

  • In september 2022 is een eerste concept omgevingsplan Wheermolen-Oost gereed gekomen. Hiermee bereiden we ons voor richting het gemeentedekkend omgevingsplan in 2030.

  • De wet Kwaliteitsborging voor het bouwen is net als de Omgevingswet uitgesteld tot 1 januari 2024. Er is in 2022 alvast een proef project gestart met de private kwaliteitsborger.

  • De Wet Open Overheid (Woo) is in 2022 in werking getreden. Deze wet vervangt de Wet Openbaarheid van Bestuur (Wob). De Woo verplicht gemeenten om de informatiehuishouding op orde te brengen, dit is ook verplicht vanuit de Archiefwet. Het gaat om de categorieën wet en regelgeving, organisatiegegevens, raadsstukken, bestuursstukken, stukken van adviescolleges, jaarplannen- en verslagen, Wob/Woo-verzoeken, onderzoeken, beschikkingen en klachten. Een interne werkgroep is in samenwerking met het Waterlands Archief aan de slag met de gefaseerde implementatie.

  • De ‘Vernieuwing van het Reisdocumenten Stelsel (VRS) 2020-2024’ om identiteitsfraude tegen te gaan en de signaleringen van de meervoudige vermissingen in het landelijk systeem is van start gegaan

Bestuurlijke producten 2022

Bestuurlijk product

Jaartal

Kwartaal (gereed)

Evaluatieverslag Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Purmerend 2021

Jaarlijks

1e

Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Purmerend 2023

Jaarlijks

4e

Legesverordening

Jaarlijks

4e