PDF Opties

Wat hebben we daarvoor gedaan

Met de groei en dan met name verdichting neemt de druk op de openbare ruimte vooral in het centrumgebied toe. In 2022 is gewerkt aan het Mobiliteitsplan Purmerend 2040 in samenwerking met de Vervoersregio. Dit plan is eind 2022 vastgesteld en heeft de ruimtelijke ambities van Purmerend vertaald naar wat dat betekent voor mobiliteit. Deze zijn verwoord in de volgende zeven beleidsuitgangspunten:

  1. Purmerend wordt een 10 minuten stad: basisvoorzieningen zijn lopend of fietsend te bereiken

  2. Aandacht voor de leefbaarheid en bereikbaarheid van het centrumgebied, gericht op voetgangers, fietsers en kwaliteit van de openbare ruimte

  3. Toekomstbestendig OV-netwerk

  4. Goede autobereikbaarheid vanuit de woonwijken de stad in en uit

  5. Toegankelijke en betaalbare mobiliteit

  6. Verkeersveiligheid

  7. Duurzame mobiliteit

Alle activiteiten en maatregelen op het gebied van mobiliteit in de toekomst moeten bijdrage aan één of meerdere van de bovenstaande beleidsuitgangspunten.

Dat de binnenstedelijke woonopgave en mobiliteit onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn bewijst wel de BO-Mirt subsidie van €16.9 miljoen die in 2022 is uitgekeerd door het Rijk en de gelden die de Vervoerregio Amsterdam beschikbaar stelt. Deze gelden zijn bedoeld voor de infrastructurele maatregelen die nodig zijn om de woningbouw in onder andere het Waterlandkwartier te realiseren danwel te versnellen. De gelden zijn bedoeld voor het aanpassen van 4 kruispunten ten behoeve van de doorstroming van het (H) OV, de herinrichting van de Gedempte Where-Waterlandlaan en de realisatie van een mobiliteitshub in het Waterlandkwartier.

In het jaarlijkse BO MIRT-overleg met de minister van Infrastructuur en Waterstaat is eind 2019 afgesproken dat de provincie Noord- Holland en de Vervoerregio Amsterdam gezamenlijk een studie uitvoeren naar het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) tussen Zaandam en Amsterdam-Noord, de Zaan-IJ-corridor. Gezien de groeiende mobiliteitsbehoefte in Purmerend en het belang van een goede openbaar vervoerverbinding tussen Amsterdam en Purmerend heeft de gemeente geparticipeerd in dit traject. Deze studie is afgerond in 2021 met de conclusie dat er in ieder geval tot 2040 geen systeemschaalsprong gemaakt hoeft te worden. Het huidige HOV-bus systeem heeft voldoende restcapaciteit waarmee de te verwachten reizigersgroei tot 2040 goed kan worden opvangen. Geconcludeerd werd wel dat binnen de bestaande stad, mede door de woningbouw en daarmee een verwachte toename in reizigers, knelpunten ontstaan. Deze knelpunten zijn in een vervolgonderzoek in kaart gebracht met als conclusies dat het huidige wegennet in Purmerend niet voldoet om het verwachte verkeer in 2030 en 2040 af te wikkelen. Het tijdig nemen van maatregelen is urgent om te voorkomen dat het verkeer in Purmerend vastloopt. De studieresultaten zijn op 24 november goedgekeurd door het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam. Het resultaat is dat het studieproject HOV gepromoveerd is naar de planstudiefase met een reservering van een voorlopig projectbudget van 2,3 miljoen.

Het hoofdfietsnetwerk van de gemeente Purmerend heeft in samenwerking met de afdeling beheer van de gemeente Purmerend en de Vervoerregio Amsterdam een impuls gekregen. Afgelopen jaar zijn diverse projecten gestart zoals fietspaden tracés omzetten naar tegelfietspaden en het Baanstee Noord fietsnetwerk.

In samenwerking met de Vervoerregio verkeersveiligheidsmaatregelen uitgewerkt en gecoördineerd. Dit heeft geresulteerd in financieringsbijdragen voor de diverse projecten: reconstructie Meteorenweg, Verkeersstructuur Purmer Noord-Grotenhuysweg, en Waterlandlaan. De voorbereiding voor het verbeteren van de verkeersveiligheid in de Overlanderstraat (realisatie van een oversteeklocatie) is afgelopen jaar gestart en wordt in 2023 opgeleverd.

Het onderzoek met betrekking tot de motie vrijliggend fietspad aan de Purmerenderweg in Beemster is uitgevoerd in samenwerking met Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en de Vervoerregio. In 2023 zal er een besluit genomen worden.

Ook in 2022 is ingezet op het begeleiden en voeren van gemeentelijke regie op projecten van derden, zoals de provincie Noord Holland, HHNK en Rijkswaterstaat.

Specifiek voor de Beemster zijn verkeersonderzoeken uitgevoerd voortvloeiend uit de bestuurlijk vastgestelde dorpsontwikkelingsvisies.

Voor het garanderen van de bereikbaarheid voor verschillende ruimtelijke (woningbouw) projecten is mobiliteitsadvies in toenemende mate cruciaal gebleken voor de haalbaarheid van de gewenste plannen. Om de stad leefbaar te houden zijn voorwaarden beschreven (denk aan onderbouwing parkeren- verkeersafwikkeling en ruimtelijke inpassing) die relevant zijn voor het verdere planproces.

De gemeente zorgt samen met de Metropoolregio Amsterdam (MRA) voor laadpalen in de openbare ruimte. Deze oplaadpunten hebben een wijkfunctie wat inhoudt dat iedereen met een elektrisch voertuig er gebruik van mag maken. Nieuwe openbare (publieke)laadpunten zijn gerealiseerd middels verzoeken via Metropool Regio Amsterdam Elektrisch (MRA-Elektrisch. De gemeente controleert of de aanvraag voldoet aan alle regels en het toewijzen van een geschikte plaats voor de oplaadpunten.

Er is een start gemaakt met een verdere uitbreiding van de parkeervergunninggebieden in Gors-Noord (Omgeving Gorslaan 10-12) en het zuidelijk deel van het Havengebied (in combinatie met Kop west)

Er is een draagvlakonderzoek uitgevoerd voor parkeerregulering Zuiderpolder en een opzet gemaakt voor een jaarlijks parkeerdrukonderzoek. Ook is gestart met het uitwerken van flankerend beleid om het voor bezoekers aantrekkelijker te maken om te parkeren in de openbare parkeergarages Stadhuis en Claxonate in plaats van op straat.

De planfase voor de Corridor Amsterdam Hoorn (CAH) is vertraagd omdat het project door de minister van I&W niet geplaatst is op de lijst van prioritaire projecten. Deze lijst is opgesteld vanwege de beperkte beschikbare stikstofdeskundigheid. Het project is voorlopig on hold gezet en daarmee wordt de doelstelling om een evenwichtiger spits en een optimalisering van het OV-concept te bereiken voorlopig niet behaald. Het gedeeltelijk stilvallen van CAH heeft tot gevolg gehad dat het opstellen van de ontwikkelagenda voor de Hoornse Lijn (spoor/OV) met Zaanstad, Hoorn, Edam-Volendam, NS, ProRail, VRA en MRA is vertraagd. De activiteiten worden in 2023 weer opgepakt. Dit geldt ook voor de te nemen fietsmaatregelen.

Voor 2022 was het voornemen om een visie op deelmobiliteit te ontwikkelen. Op 29 juni 2022 is een memo naar de raad gestuurd met het verzoek om het maken van de visie deelmobiliteit door te schuiven naar het tweede kwartaal van 2023. De raad is hiermee akkoord gegaan. Het ontwikkelen van de visie wordt in 2023 gerealiseerd.